Chromebooks in het 4de, 5de of 6de leerjaar: tips & tricks

Chrombooks in de lagere school

Corona heeft de digitalisering in een stroomversnelling geplaatst. En zo komt het dat een aantal schooljaren geleden de kinderen van het 5de leerjaar allemaal een eigen chromebook ter beschikking hadden. Ondertussen zijn er al een aantal chromebooks gesneuveld en hebben we gezien dat een aantal regels echt nodig zijn. Sommige kinderen springen er onvoorzichtig mee om of zien het nog teveel als een pretmiddel in plaats van een leermiddel. Ze beseffen ook niet altijd dat het een instrument van de school is dat ze gedurende een bepaalde periode mogen gebruiken en daarna dus moeten teruggeven voor de volgende generatie.
Ondertussen hebben de kinderen van het 4de, 5de en 6de leerjaar bij ons op school een Chromebook ter beschikking. 

Dit heb ik tot nu toe geleerd en wil ik even meegeven, misschien heeft een andere leerkracht die dit toevallig leest er ook nog wat aan.

  1. De eerste keer inloggen duurt heel lang. Inlog en wachtwoord typen vraagt precisie dus het kan niet ongeveer juist zijn, het moet écht helemaal juist zijn. Elk leesteken en hoofdletter moet er staan en de woorden moeten correct gespeld zijn. Omdat je als leerkracht niet overal tegelijk kan zijn, raad ik aan om de hulp te gebruiken van de leerlingen van een andere klas.
  2. Van zodra ze een beetje hun weg gevonden hebben op de Chromebook gaan de kinderen beginnen prutsen aan de instellingen. De balk onderaan zal alle kanten opgaan, de taal zal plots Engels zijn en de muisaanwijzer moet voor een of andere reden extra groot.
  3. Kinderen laten alle mogelijke tabbladen open staan. Met als gevolg dat de volgende keer opstarten veel vertraagt en dat er al eens een geluid begint te spelen.
  4. Na de middagpauze hebben de kinderen al eens vieze handen waardoor een zich een viezig laagje op de Chromebook vormt.
  5. Sommige kinderen vinden de afleiding onweerstaanbaar. En zullen dus bijgevolg al een hun tijd steken in minder educatieve websites. Zinloze spelletjes hebben daarbij altijd de voorkeur.
  6. De chromebook is het meest kwetsbaar aan de lader. 's Morgens van de lader halen en 's avonds terug steken is dus al risico genoeg. 
  7. Het is goed om de Chromebooks te nummeren en/of te naamtekenen. 
Ik heb met mijn collega's van het 5de en 6de leerjaar eens opgelijst waar we rekening mee moeten houden en dit heb ik in een reglement gegoten.
Ik heb er een document van gemaakt dat de leerlingen bij het eerste gebruik van hun Chromebook in hun agenda kunnen kleven. In het document vinden ze ook hun inloggegevens.






 

Reacties